Det är få saker vi människor tycker är så besvärligt att hantera som osäkerhet. Hela vår hjärna är inställd på att skapa förutsebarhet och trygghet.
Det är få saker vi människor tycker är så besvärligt att hantera som osäkerhet. Hela vår hjärna är inställd på att skapa förutsebarhet och trygghet. Bara tanken på att ge sig in i osäkra sammanhang skrämmer de flesta av oss. Nu är det ju så att livet är en osäker plats. Både privat och på jobbet. Vi kan tex bli lämnade eller sjuka och på jobbet kan vi få nya arbetsuppgifter, hamna i stora transformationer eller små förändringar.
Att vi ser på osäkerhet på olika sätt i organisationer är alldeles klart. Höga chefer som har mycket att säga till om och ofta andra jobbalternativ, om det skulle knipa, förhåller sig ju på ett helt annat sätt till förändringar än den som inte har så mycket att säga till om och har färre reservutgångar.
Det låter högtravande, men vi lever i en tid där förändringar är vardagen och både ledare och medarbetare får tugga i sig att osäkerheten är tätt inpå.
Vår erfarenhet är att i tider av förändringar så ökar medarbetares oro och osäkerhet samtidigt som chefer försvinner in i en mötescirkus. Möten som handlar om hur det ska bli, vilken strategi som skall användas och vem som skall göra vad. Inte minst hantera alla de utmaningar som förändringar för med sig. Dessutom är det lätt som chef att ”springa på alla puckar”. Tempot blir högt och det är så lätt att gå i fällan att göra det som är bråttom före det som är viktigt. För, det som är riktigt viktigt är de människor som står för affären och omsättningen i organisationen.
1. Sätta en ungefärlig plan på struktur, strategi och mål med förändringen. Vi skriver ungefärlig för det enda vi vet om framtiden är att det inte blir som vi tänkt. Saker kommer att dyka upp som gör att planen måste göras om. Som boxaren Mike Tyson har sagt. Alla har en plan eller strategi tills jag knockar dem. Inga planer tål kontakten med verkligheten och därför räcker ”tillräckligt bra”. Simon Sinek har uttryckt det som ”Always plan for the fact that no plan ever goes according to plan”.
2. Våga fatta de nödvändiga besluten. Det inger trygghet att se ledares handlingskraft. I osäkra tider finns det inte utrymme för osäkra chefer.
3. Kommunicera, kommunicera och kommunicera. Finns inget att kommunicera, säg det. Medarbetare behöver veta hur det är tänkt, vad det ska leda till och hur det ska gå till. Sen förstår de förstås att det inte finns svar på alla frågor, men de kan behöva ställa dem ändå.
4. Vara där du behövs som mest. Vardagsoro finns i medarbetarnas vardag. Om du är där så finns du tillgänglig att svara på frågor, ta tempen på förändringen och ta kål på några av de rykten som alltid dyker upp i förändringar.
Låt inte möten med dina chefskollegor slå benen av ditt närvarande och kommunikativa ledarskap. För det är det bästa sättet att leda förändringar. Speciellt när vi aldrig riktigt vet hur det kommer att bli. Framtiden är ju osäker.
Hur många kunde förutse det som händer i digitala kanaler idag som Instagram, Facebook, Youtube och TikTok. Eller att finanskris och Covid-19 kris skulle lamslå hela länder? Inte vi och förmodligen inte du heller. Framtiden går inte att förutsäga men vi är på väg in i tuffa tider.
Energikris, räntor påväg upp, råvarubrist och en rejäl inflation. Nästan allt pekar på en lite längre period av tuffa tider. Det är inte alls omöjligt att vi står inför nedläggning av företag, nedskärningar i personalstyrkor, väldigt tuffa löneförhandlingar mm. En lång period av tufft ledarskap väntar och just erfarenheten av sådana långa perioder av tufft ledarskap saknas i väldigt många organisationer. Det var ju över 20 år sedan vi var där senast!
Så det gäller att rusta dem som skall leda oss igenom det hela. Ledarskapet kommer att se och behöver se annorlunda ut. Det handlar om att bringa ordning i kaos, om att skapa energi som räcker och om att ta tillvara på all den kompetens som en organisation består av. Det duger inte med att slarva med sådant.
Är ni organisationen som rustar er inför turbulenta tider? Väljer ni att gasa er ur krisen eller väntar ni och hoppas på att det blåser över?
Vi rustar ledare och medarbetare för turbulenta tider. Nyfiken? Hör av dig så berättar vi mer.
Småpratet är en huvudnyckel till utveckling, affärer och ett bra resultat på sista raden. Och, det är i småpratet bl a kulturen och kreativiteten byggs.
Världens största hotellföretag äger inga hotell – Airbnb, världens största taxibolag äger inga bilar – Uber. Hur ser det ut för er i morgon?
Missa inga nyheter, signa upp för vårt nyhetsbrev! Vi spammar inte, vi skickar ett utskick ungefär varannan vecka med information och artiklar kring ledarskap och förändring.