Världens största hotellföretag äger inga hotell – Airbnb, världens största taxibolag äger inga bilar – Uber. Hur ser det ut för er i morgon?
Världens största hotellföretag äger inga hotell – AirBnB, världens största taxibolag äger inga bilar – Uber. Företag som inte fanns för så länge sedan. Samtidigt har 52% av Fortune 500 företag antingen köpts, gjort fusioner eller gått i konkurs sedan år 2000. Vad är det som händer!?
Det sprattlas vilt när förändringar är på gång. Kanske någon minns Sonys fruktlösa kamp mot Pirate Bay och andra sajter där det gick att ladda ner musik. Kampen var chanslös på samma sätt som Taxi Stockholms envisa försök att få bort Uber från banan. Chanslöst men det är så organisationer gör inför stora förändringar. Kämpar emot så länge det går för att sen bita i det sura äpplet och göra sin egen transformation och förändring av affärsmodeller. Inte helt olikt hur vi människor förhåller oss till förändringar. Lite strutstaktik och förhoppningar om att det hela ska blåsa över.
Så klart är det många stora transformationer på gång i många företag, men vi skall inte glömma bort att transformationer alltid har funnits. Minns att Nokia gjorde gummistövlar innan det blev mobiltelefoner. Idag kommer pressen på transformationer i betydligt större utsträckning från omvärlden i form av den tekniska utvecklingen (tex. molntjänster, AI, Big Data och Internet of things). Och vi ser tveklöst stora förändringar inom tex den privata konsumtionen som kommer att tvinga fram många stora förändringar. Vår relation till ägandet som exempel har omvärderats och idag är det knappast någon som äger musik eller film och imorgon är det nog betydligt färre som äger bilar och båtar. Dessutom verkar mellanhänderna få det tufft. Ett led som alltmer suddas ut är det mellan konsument och tjänst. När gick du in på en resebyrå senast?
Det som är spännande med digitala transformationer är att de ofta tvingas fram plötsligt och vi står oförberedda.
Kanske tvingas inte digitala transformationer fram över en natt? I vart fall dök det upp digitaliserade tjänster för bokföring blixtsnabbt (ett exempel är det AI-drivna bokio.com). Nästan en kalldusch för de etablerade revisionsfirmorna. Hur möter de den nya konkurrensen när det kostar 59 kr i månaden att använda Bokio.com. Bokio tjänar inte sina pengar på de 59 kr per månad, de tjänar sina pengar på den enorma mängd information som de samlar in. De vet exakt vad småföretag är beredda att betala för vissa produkter och tjänster som exempel. Den informationen är värd pengar. Det ska bli kul att se hur de mer klassiska revisionsfirmorna hanterar den konkurrensen framöver? De får det nog tufft att matcha 59 kr per månad. Och, vem tror att småföretagare går till sin bokföringsfirma med sina pärmar fyllda av papper om något år? Inte en chans.
Vi vet ju inte hur det kommer att se ut framöver. Det beskrevs bra när Financial Times VD för några år sedan fick frågan: Vad är Financial Times om 10 år? Svaret var vaket: Inte en aning! Nej. Vi vet inte men vi kan snegla på andra branscher. Undrar om inte taxibranschen kunde ha sneglat på AirBnB. Kanske kan vi lära något av andra företag i andra branscher? Troligen massor.
Klassisk strategilitteratur hävdar att de strategiska frågorna måste upptäckas.
De är inte de strategiska frågorna man ser framför sig i en stressad vardag. Nej, de upptäcks i organisationer med fria flöden. Flöden av information, bevakning av både kundmönster, teknisk utveckling och konkurrenter. Alla i en organisation behöver delta, alla tankar och ideér behövs i en sådan tuff process. Det ställer krav på ett inkluderande och uthålligt ledarskap. Och, ett ledarskap som vågar satsa på framtiden.
Det klassiska sättet att möta förändringar, lite hårddraget, med att ledningsgruppen åker på kursgård några dagar och tänker fram strategi och riktning är förlegad. Duktigt förlegad. Nu behövs betydligt mer kompetens, erfarenhet och kreativitet än vad som ryms i en ledningsgrupp som i sin vardag är en bra bit ifrån kunderna. Att bygga på styrkor och inkludera hela organisationen mot en gemensam riktning kommer att krävas.
- Sprattla inte emot. Taxi Stockholmskamp mot Uber är dömd att misslyckas. Ju snabbare de inser det och jobbar på nya egna affärsmodeller, desto bättre.
- Våga, det blåser inte över. Facit (som tillverkade skrivmaskiner) hade ett klassiskt styrelsemöte när PC:n gjorde sitt intåg. Ett mode som går över konstaterade man och fortsatte produktionen. När köpte du en skrivmaskin senast?
- Digital kompetens i högsta ledningen. Det finns en uppenbar risk att bli hemmablind. Ta gärna med några utifrån i processen som tänker annorlunda och har digital kompetens. Som kanske har varit med på en liknade resa någon annanstans. Nokia fick med en väldigt ung designer i högsta ledningen för att skapa telefoner som lockade till köp. Han såg på mobiltelefoner på ett annat sätt än marknadsförare och produktutvecklare.
- Alla ska med. Använd organisationen. Särskilt viktigt att få med dem som har örat mot rälsen, de som möter kunder och konkurrenter i sin vardag.
- Tänka fritt på riktigt. Det handlar inte om en anpassning. I många fall handlar det om en ordentlig transformation och då behövs alla tankar på bordet. Kom ihåg att knasiga tankar kan vara de klokaste. En knasig tanke för 15 år sedan var nog att man kan bli i stort sett miljardär på att spela TV-spel och lägga ut det på nätet. Pewdiepie. Det gick uppenbarligen. Era knasiga tankar kanske är de som ligger närmast den framtid som vi egentligen inte vet så mycket om.
- Rätt ledarskap på plats. Uthålligt, inkluderande och modigt. Ledare som vågar säga som Financial Times VD. Jag har inte en susning om hur det ser ut om fem år. Låt oss tillsammans jobba med frågan. Alla behövs.
Vi på River Jump jobbar med att hjälpa organisationer att gå från nuläge till ett önskat läge med syfte att inte bara vara relevanta idag utan även i morgon och om fem eller tio år? Precis som vikten av rätt ställd diagnos hos doktorn för att säkerställa rätt behandling så gäller även detta i organisationer. Vi hjälper till att ställa rätt diagnos - tydliggöra ett nuläge, identifiera gap och möjligheter - för att sedan vara katalysator för framtidsdialoger i organisationen samt ett stöd när resan mot framtiden tar sin början. Dessutom rustar vi ledare och medarbetare för att kunna navigera på bästa sätt mot önskat läge.
Intresserad? Hör gärna av dig så berättar vi mer.
Småpratet är en huvudnyckel till utveckling, affärer och ett bra resultat på sista raden. Och, det är i småpratet bl a kulturen och kreativiteten byggs.
Det är få saker vi människor tycker är så besvärligt att hantera som osäkerhet. Hela vår hjärna är inställd på att skapa förutsebarhet och trygghet.
Missa inga nyheter, signa upp för vårt nyhetsbrev! Vi spammar inte, vi skickar ett utskick ungefär varannan vecka med information och artiklar kring ledarskap och förändring.